פודקסט שישה עשר לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט פתיחת עונת 24-25 בסדרה החוויה הקולית, “ברהמס: רקוויאם גרמני”
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על אחת היצירות הנפלאות והמרגשות ברפרטואר, רקוויאם גרמני של ברהמס. בן עוזר מוליך את המאזינים בין שבילי היצירה ומשמיע דוגמאות מתוך פרקיה. למרות השם, אין בטקסט המרכיב את היצירה ולו אזכור אחד למיסת הרקוויאם הלטינית, אלא זוהי אורטוריה לטקסטים דתיים מהתנ”ך ומהברית חדשה הקשורים למוות ולאבל.
שבעת פרקי היצירה, מן הפותח (“אשרי האבלים כי הם ינוחמו”) ועד המסיים (“אשרי המתים בשם האל, למען ינוחו מעמלם ומעשיהם הלוך ילכו אחריהם”) יוצרים מעגל שלם, מופלא ומרגש של נחמה ותקווה לנשארים הממשיכים לחיות, ושיר לאנושיות ולמחזור החיים הכולל גם את המוות.
את הגרסה לארבע ידיים כתב ברהמס עצמו והיא הושלמה בחורף 1866 והוקדשה לקלרה שומן. ביצוע הבכורה של היצירה המלאה, בגרסה “ביתית” זו, היה באנגליה ב 1871 והיא נודעה בשם “גרסת לונדון”.
דוגמאות מושמעות בפודקסט:
ביצועי הרקוויאם התזמורתיים הם של תזמורת הגוונדהאוס בניצוחו של קורט מאזור
הביצוע הפסנתרני של הרקוויאם הוא של מקהלת ריאס מברלין בניצוחו של סיימון הלזי
פרטים נוספים על הקונצרט ורכישת כרטיסים בלחיצה כאן <<
פודקסט שישה עשר לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט פתיחת עונת 24-25 בסדרה החוויה הקולית, “ברהמס: רקוויאם גרמני”
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על אחת היצירות הנפלאות והמרגשות ברפרטואר, רקוויאם גרמני של ברהמס. בן עוזר מוליך את המאזינים בין שבילי היצירה ומשמיע דוגמאות מתוך פרקיה. למרות השם, אין בטקסט המרכיב את היצירה ולו אזכור אחד למיסת הרקוויאם הלטינית, אלא זוהי אורטוריה לטקסטים דתיים מהתנ”ך ומהברית חדשה הקשורים למוות ולאבל.
שבעת פרקי היצירה, מן הפותח (“אשרי האבלים כי הם ינוחמו”) ועד המסיים (“אשרי המתים בשם האל, למען ינוחו מעמלם ומעשיהם הלוך ילכו אחריהם”) יוצרים מעגל שלם, מופלא ומרגש של נחמה ותקווה לנשארים הממשיכים לחיות, ושיר לאנושיות ולמחזור החיים הכולל גם את המוות.
את הגרסה לארבע ידיים כתב ברהמס עצמו והיא הושלמה בחורף 1866 והוקדשה לקלרה שומן. ביצוע הבכורה של היצירה המלאה, בגרסה “ביתית” זו, היה באנגליה ב 1871 והיא נודעה בשם “גרסת לונדון”.
דוגמאות מושמעות בפודקסט:
ביצועי הרקוויאם התזמורתיים הם של תזמורת הגוונדהאוס בניצוחו של קורט מאזור
הביצוע הפסנתרני של הרקוויאם הוא של מקהלת ריאס מברלין בניצוחו של סיימון הלזי
פרטים נוספים על הקונצרט ורכישת כרטיסים בלחיצה כאן <<
פודקסט חמישה עשר לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט מס’ 3 בסדרה החוויה הקולית, עונת 23-24: “הרקויאם של דורופלה והמיסה של פולנק“
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על שתי היצירות הנפלאות מרפרטואר המקהלה הצרפתי: הרקוויאם של מוריס דורופלה, והמיסה בסול מאת פרנסיס פולנק. בן עוזר מספר על היצירות ומשמיע דוגמאות מתוך שתיהן. הרקוויאם, שהביא לדורופלה את עיקר פרסומו, הוא מחווה לשירה הגרגוריאנית והוא מהיצירות המבוצעות ביותר ברפרטואר המקהלתי. הגרסה המקורית של היצירה, המושפעת מהרקויאם המפורסם של גבריאל פורה, מביאה את רוח השלווה וההשלמה עם המוות, כתובה לאורגן ומקהלה. לצד הרקויאם פנינה צרפתית נוספת—המיסה בסול מאת פולנק, המאופיינת בקווים מוזיקליים נקיים ושירתיים, המהלכים קסם על כל מאזין.
דוגמאות מושמעות מתוך הרקויאם של דורופלה:
The Choir of St. John’s College, Cambridge, conductor: George Guest
דוגמאות מושמעות מתוך המיסה של פולנק:
Tenebrae Choir, conductor: Nigel Short
פודקסט חמישה עשר לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט מס’ 3 בסדרה החוויה הקולית, עונת 23-24: “הרקויאם של דורופלה והמיסה של פולנק“
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על שתי היצירות הנפלאות מרפרטואר המקהלה הצרפתי: הרקוויאם של מוריס דורופלה, והמיסה בסול מאת פרנסיס פולנק. בן עוזר מספר על היצירות ומשמיע דוגמאות מתוך שתיהן. הרקוויאם, שהביא לדורופלה את עיקר פרסומו, הוא מחווה לשירה הגרגוריאנית והוא מהיצירות המבוצעות ביותר ברפרטואר המקהלתי. הגרסה המקורית של היצירה, המושפעת מהרקויאם המפורסם של גבריאל פורה, מביאה את רוח השלווה וההשלמה עם המוות, כתובה לאורגן ומקהלה. לצד הרקויאם פנינה צרפתית נוספת—המיסה בסול מאת פולנק, המאופיינת בקווים מוזיקליים נקיים ושירתיים, המהלכים קסם על כל מאזין.
דוגמאות מושמעות מתוך הרקויאם של דורופלה:
The Choir of St. John’s College, Cambridge, conductor: George Guest
דוגמאות מושמעות מתוך המיסה של פולנק:
Tenebrae Choir, conductor: Nigel Short
פודקסט ארבעה עשר לתכנית מאחורי הקולות:
יובל בן עוזר מראיין את המנצח יובל ויינברג
לקראת קונצרט המנויים ״חוזרים הביתה״ שנקרא במקור קללת הברזל –
המנצח והמנהל המוסיקלי יובל בן עוזר משוחח עם המנצח יובל ויינברג, שיוביל את קונצרט המינויים הקרוב של האנסמבל “חוזרים הביתה”. בגיל 33 וינברג הוא מנצחה הקבוע של מקהלת הרדיו של שטוטגארט ומוזמן כמנצח אורח למקהלות בכל העולם. וינברג מספר על עצמו ועל הקריירה המוזיקלית שלו, על הזיקה לעברית ולארץ ועל היצירות בקונצרט.
פודקסט ארבעה עשר לתכנית מאחורי הקולות:
יובל בן עוזר מראיין את המנצח יובל ויינברג
לקראת קונצרט המנויים ״חוזרים הביתה״ שנקרא במקור קללת הברזל –
המנצח והמנהל המוסיקלי יובל בן עוזר משוחח עם המנצח יובל ויינברג, שיוביל את קונצרט המינויים הקרוב של האנסמבל “חוזרים הביתה”. בגיל 33 וינברג הוא מנצחה הקבוע של מקהלת הרדיו של שטוטגארט ומוזמן כמנצח אורח למקהלות בכל העולם. וינברג מספר על עצמו ועל הקריירה המוזיקלית שלו, על הזיקה לעברית ולארץ ועל היצירות בקונצרט.
פודקסט שלושה עשר לתכנית מאחורי הקולות:
הרקויאם מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט
לקראת קונצרט פתיחת עונת החוויה הקולית 23-24: הרקויאם של מוצרט
הרקויאם מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט, יצירתו האלמותית של המלחין, יצירה אהובה ביותר המבוצעת שוב ושוב, אוצרת בתוכה סודות לא פתורים ומסתורין שהוסיפו להילת הקסם שלה. יובל בן עוזר, המנהל המוסיקלי של האנסמבל הקולי הישראלי, מספר על היצירה, אודות נסיבות כתיבתה, סגנונה, ומשמיע קטעים ממנה.
פודקסט שלושה עשר לתכנית מאחורי הקולות:
הרקויאם מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט
לקראת קונצרט פתיחת עונת החוויה הקולית 23-24: הרקויאם של מוצרט
הרקויאם מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט, יצירתו האלמותית של המלחין, יצירה אהובה ביותר המבוצעת שוב ושוב, אוצרת בתוכה סודות לא פתורים ומסתורין שהוסיפו להילת הקסם שלה. יובל בן עוזר, המנהל המוסיקלי של האנסמבל הקולי הישראלי, מספר על היצירה, אודות נסיבות כתיבתה, סגנונה, ומשמיע קטעים ממנה.
פודקסט שנים עשר לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט החוויה הקולית 2022-23, קרשנדו לאהבה
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על הקונצרט השני בסדרת החוויה הקולית, בתוכנית שקראנו לה: קרשנדו לאהבה. קונצרט שיביא לאוזניכם צלילים שכתבו אחד עשר מלחינים נפלאים למילים ממקורות שונים שכולם עוסקים באהבה, תשוקה, אושר, כאב, יופי והומור.
פודקסט שנים עשר לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט החוויה הקולית 2022-23, קרשנדו לאהבה
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על הקונצרט השני בסדרת החוויה הקולית, בתוכנית שקראנו לה: קרשנדו לאהבה. קונצרט שיביא לאוזניכם צלילים שכתבו אחד עשר מלחינים נפלאים למילים ממקורות שונים שכולם עוסקים באהבה, תשוקה, אושר, כאב, יופי והומור.
פודקסט אחד עשר לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט מס’ 4 בחוויה הקולית 2021-22, מחורף לקיץ
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על היצירות המרכיבות את התכנית מחורף לקיץ, ועל מעבר העונות מן החורף האירופי המושלג דרך ניצני האביב ועד הקיץ המואר שטוף השמש, כפי שבאים לידי ביטוי ביצירותיהם של פולנק, דביסי, ז’נקן, מדריגלים רנסנסים, ארגוב, סנדסטרום, ועוד. מנצחים על הקונצרט 3 מנצחים צעירים (דור מגן, לילי סולומונוב, גיא פלץ), שניים מהם, סולומונוב ומגן, מתראיינים בתכנית על החוויה של העבודה עם האנסמבל הקולי הישראלי.
פודקסט אחד עשר לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט מס’ 4 בחוויה הקולית 2021-22, מחורף לקיץ
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על היצירות המרכיבות את התכנית מחורף לקיץ, ועל מעבר העונות מן החורף האירופי המושלג דרך ניצני האביב ועד הקיץ המואר שטוף השמש, כפי שבאים לידי ביטוי ביצירותיהם של פולנק, דביסי, ז’נקן, מדריגלים רנסנסים, ארגוב, סנדסטרום, ועוד. מנצחים על הקונצרט 3 מנצחים צעירים (דור מגן, לילי סולומונוב, גיא פלץ), שניים מהם, סולומונוב ומגן, מתראיינים בתכנית על החוויה של העבודה עם האנסמבל הקולי הישראלי.
פודקסט עשירי לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט מס’ 2 בחוויה הקולית, הרקויאם של גבריאל פורה
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על יצירתו האהובה והיפהפיה של פורה, הרקויאם. הוא משוחח על הרקע לכתיבתה, הטקסט, והמוסיקה. בשונה מהרקוויאמים הקתולים של מוצרט, וורדי, כרוביני ואחרים, אצל פורה המוות הוא חלק מהחיים ובמקום אימה ופחד מגיעה נחמה ותקווה. כך גם במוסיקה, ובבחירת הקולות, מדגיש פורה את האמירה ההומנית האנושית.
פודקסט עשירי לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת קונצרט מס’ 2 בחוויה הקולית, הרקויאם של גבריאל פורה
המנצח יובל בן עוזר בפודקסט על יצירתו האהובה והיפהפיה של פורה, הרקויאם. הוא משוחח על הרקע לכתיבתה, הטקסט, והמוסיקה. בשונה מהרקוויאמים הקתולים של מוצרט, וורדי, כרוביני ואחרים, אצל פורה המוות הוא חלק מהחיים ובמקום אימה ופחד מגיעה נחמה ותקווה. כך גם במוסיקה, ובבחירת הקולות, מדגיש פורה את האמירה ההומנית האנושית.
פודקסט תשיעי לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת פתיחת העונה, בוקסטהודה – איבריו של ישו שלנו
יובל בן עוזר בפודקסט על יצירתו המופלאה והידועה ביותר של דיטריך בוקסטהודה, “איבריו של ישו שלנו”, אשר מבוצעת בקונצרט פתיחת עונת הקונצרטים 2021-22.
שמו של בוקסטהודה פחות מוכר לקהל הרחב בימינו, למרות היותו נגן עוגב ומלחין ידוע ומפורסם בגרמניה באמצע תקופת הבארוק. בן עוזר מספר על המלחין ועל היצירה, שקטעים ממנה הוא גם משמיע, הכתובה כקנטטה בת 7 פרקים לטקסטים משיר השירים, ספר ישעיהו וזכריה ותהילים, ובה כל פרק מוקדש לאיבר אחר בגופו של ישו.
פודקסט תשיעי לתכנית מאחורי הקולות:
לקראת פתיחת העונה, בוקסטהודה – איבריו של ישו שלנו
יובל בן עוזר בפודקסט על יצירתו המופלאה והידועה ביותר של דיטריך בוקסטהודה, “איבריו של ישו שלנו”, אשר מבוצעת בקונצרט פתיחת עונת הקונצרטים 2021-22.
שמו של בוקסטהודה פחות מוכר לקהל הרחב בימינו, למרות היותו נגן עוגב ומלחין ידוע ומפורסם בגרמניה באמצע תקופת הבארוק. בן עוזר מספר על המלחין ועל היצירה, שקטעים ממנה הוא גם משמיע, הכתובה כקנטטה בת 7 פרקים לטקסטים משיר השירים, ספר ישעיהו וזכריה ותהילים, ובה כל פרק מוקדש לאיבר אחר בגופו של ישו.
יובל בן עוזר, המנהל המוסיקלי של האנסמבל הקולי הישראלי בפודקאסט טעימות קצר מתוכניות העונה הקרובה, ובו הוא מספר על הבחירה, ומתרגש ומתלהב לקראת הקונצרטים. במהלך הפודקאסט מושמעים מקצת מקטעי המוסיקה של העונה הבאה.
יובל בן עוזר, המנהל המוסיקלי של האנסמבל הקולי הישראלי בפודקאסט טעימות קצר מתוכניות העונה הקרובה, ובו הוא מספר על הבחירה, ומתרגש ומתלהב לקראת הקונצרטים. במהלך הפודקאסט מושמעים מקצת מקטעי המוסיקה של העונה הבאה.
אורחים: זמר הקונטרה טנור אלון הררי והמנהל המוסיקלי עמית טיפנברון.
המנצח יובל בן עוזר מספר על יצירה איטלקית נפלאה שכתב גרמני לפני שהפך אנגלי, על יצירה אחרת שיצאה מתחומי הוותיקן בזכות מוצרט, ששיחזר אותה מהזיכרון, וגם על הקשר בין בובי מקפרין ותהילים –כל זאת ועוד בפודקאסט מיוחד עם מוסיקה טובה לקראת קונצרט המינויים הקרוב “דיקסיט דומינוס”.
אורחים: זמר הקונטרה טנור אלון הררי והמנהל המוסיקלי עמית טיפנברון.
המנצח יובל בן עוזר מספר על יצירה איטלקית נפלאה שכתב גרמני לפני שהפך אנגלי, על יצירה אחרת שיצאה מתחומי הוותיקן בזכות מוצרט, ששיחזר אותה מהזיכרון, וגם על הקשר בין בובי מקפרין ותהילים –כל זאת ועוד בפודקאסט מיוחד עם מוסיקה טובה לקראת קונצרט המינויים הקרוב “דיקסיט דומינוס”.
אורח: המלחין משה זורמן
המנצח יובל בן עוזר משמיע מוסיקה עם קריצה ומביא יצירות קלילות שיגרמו לכם לחייך. מדריגלים עסיסיים, קנונים שטותיים, המוסיקה של באך מורכבת מחדש ע”י ה- King’s Singers, מוסיקה להודעות לפני קונצרטים ואורח מיוחד: המלחין משה זורמן המספר ומשמיע את יצירתו “פרפור פרוזדורים- שירת ההיפוכונדר”. מיועד למאזינים ספונטניים עם חוש הומור.
אורח: המלחין משה זורמן
המנצח יובל בן עוזר משמיע מוסיקה עם קריצה ומביא יצירות קלילות שיגרמו לכם לחייך. מדריגלים עסיסיים, קנונים שטותיים, המוסיקה של באך מורכבת מחדש ע”י ה- King’s Singers, מוסיקה להודעות לפני קונצרטים ואורח מיוחד: המלחין משה זורמן המספר ומשמיע את יצירתו “פרפור פרוזדורים- שירת ההיפוכונדר”. מיועד למאזינים ספונטניים עם חוש הומור.
תכנית זו מוקדשת לאורטוריה המפורסמת מאת ג’ פ. הנדל: האורטוריה יהודה המכבי. המנצח יובל בן עוזר מספר על היצירה המופתית, על המלחין הגרמני שהפך לגדול מלחיני אנגליה, על לידת האורטוריה האנגלית, ועל הניצחון האנגלי שנתן השראה. בן עוזר מנווט את המאזין בין שבילים וציוני דרך משמעותיים ביצירה ומשמיע קטעי מוסיקה הלקוחים מתוך קונצרט האנסמבל הקולי הישראלי ב-2019 עם נגני התזמורת הסימפונית ירושלים, והסולנים הישראלים: דניאלה סקורקה, סופרן; אלון הררי, אלט; רון זילברשטיין, טנור; עודד רייך, בס. חגיגת חנוכה של מוסיקה מענגת והסיפורים המרתקים שמאחוריה.
תכנית זו מוקדשת לאורטוריה המפורסמת מאת ג’ פ. הנדל: האורטוריה יהודה המכבי. המנצח יובל בן עוזר מספר על היצירה המופתית, על המלחין הגרמני שהפך לגדול מלחיני אנגליה, על לידת האורטוריה האנגלית, ועל הניצחון האנגלי שנתן השראה. בן עוזר מנווט את המאזין בין שבילים וציוני דרך משמעותיים ביצירה ומשמיע קטעי מוסיקה הלקוחים מתוך קונצרט האנסמבל הקולי הישראלי ב-2019 עם נגני התזמורת הסימפונית ירושלים, והסולנים הישראלים: דניאלה סקורקה, סופרן; אלון הררי, אלט; רון זילברשטיין, טנור; עודד רייך, בס. חגיגת חנוכה של מוסיקה מענגת והסיפורים המרתקים שמאחוריה.
אורחים: צבי שרף, אביבית הוכשטטר
תכנית זו מוקדשת למנגינות עממיות שהפכו ליצירות סימפוניות, ולפיוטים מסורתיים שהפכו תוך עיבודים מוסיקליים לקטעי מקהלה יפהפיים. המנצח יובל בן עוזר מספר על פרויקט הפיוטים המיוחד של האנסמבל הקולי הישראלי ומארח את המעבד צבי שרף והזמרת אביבית הוכשטטר.
אורחים: צבי שרף, אביבית הוכשטטר
תכנית זו מוקדשת למנגינות עממיות שהפכו ליצירות סימפוניות, ולפיוטים מסורתיים שהפכו תוך עיבודים מוסיקליים לקטעי מקהלה יפהפיים. המנצח יובל בן עוזר מספר על פרויקט הפיוטים המיוחד של האנסמבל הקולי הישראלי ומארח את המעבד צבי שרף והזמרת אביבית הוכשטטר.
תכנית זו מוקדשת ל-“הקונצרט המקודש”, יצירתו הדתית של גדול מוסיקאי הג’ז במאה ה-20, דיוק אלינגטון. המנצח יובל בן עוזר מספר על אלינגטון ועל הרקע לכתיבת יצירה דתית בפעם הראשונה בחייו כשהיה בן 65, ומשמיע קטעים מתוכה, לקראת ביצוע בכורה בישראל על ידי האנסמבל הקולי הישראלי ותזמורת הג’אז הישראלית ביוני 2021.
- כרטיסים לקונצרט “דיוק אלינגטון”, בלחיצה כאן.
תכנית זו מוקדשת ל-“הקונצרט המקודש”, יצירתו הדתית של גדול מוסיקאי הג’ז במאה ה-20, דיוק אלינגטון. המנצח יובל בן עוזר מספר על אלינגטון ועל הרקע לכתיבת יצירה דתית בפעם הראשונה בחייו כשהיה בן 65, ומשמיע קטעים מתוכה, לקראת ביצוע בכורה בישראל על ידי האנסמבל הקולי הישראלי ותזמורת הג’אז הישראלית ביוני 2021.
- כרטיסים לקונצרט “דיוק אלינגטון”, בלחיצה כאן.
אורחים: יואל סיון ו-עידית מגל
תכנית זו מוקדשת למלחין פרנסיס פולנק וליצירתו ‘פני האדם’. המנצח יובל בן עוזר מסביר מדוע נחשבת היצירה הזו משנת 1942 לאחת מהחשובות שביצירות אשר נכתבו במאה ה-20; מדבר על הרקע לכתיבתה, על תהליך העבודה לקראת ביצוע הבכורה בישראל על ידי האנסמבל הקולי הישראלי, מביא ביצועים שונים ומשוחח עם זמרים.
אורחים: יואל סיון ו-עידית מגל
תכנית זו מוקדשת למלחין פרנסיס פולנק וליצירתו ‘פני האדם’. המנצח יובל בן עוזר מסביר מדוע נחשבת היצירה הזו משנת 1942 לאחת מהחשובות שביצירות אשר נכתבו במאה ה-20; מדבר על הרקע לכתיבתה, על תהליך העבודה לקראת ביצוע הבכורה בישראל על ידי האנסמבל הקולי הישראלי, מביא ביצועים שונים ומשוחח עם זמרים.
אורחת: הפסנתרנית עפרה יצחקי
בתכנית זו, מספר המנצח יובל בן עוזר על המוסיקה של באך, מנסה להבין מה מיוחד באוסף הפרלודים והפוגות של הפסנתר המושווה אשר הופך אותו לאחת מפסגות המוסיקה המערבית, ומה פתאום לשיר אותם בקולות. התכנית משלבת הקלטות מהקונצרט הראשון בחיפה שהתקיים רגע לפני הסגר הקורונה ב-7/3/20, ושיחה עם הפסנתרנית עפרה יצחקי שהוקפצה לנגן אתנו יומיים לפני הקונצרט.
אורחת: הפסנתרנית עפרה יצחקי
בתכנית זו, מספר המנצח יובל בן עוזר על המוסיקה של באך, מנסה להבין מה מיוחד באוסף הפרלודים והפוגות של הפסנתר המושווה אשר הופך אותו לאחת מפסגות המוסיקה המערבית, ומה פתאום לשיר אותם בקולות. התכנית משלבת הקלטות מהקונצרט הראשון בחיפה שהתקיים רגע לפני הסגר הקורונה ב-7/3/20, ושיחה עם הפסנתרנית עפרה יצחקי שהוקפצה לנגן אתנו יומיים לפני הקונצרט.