The Messiah is here
כשאומרים אורטוריה, עולה מיד שמה של האורטוריה בהא הידיעה, “משיח” מאת גאורג פרידריך הנדל (1741). אבל אורטוריות נכתבו הרבה קודם וכתיבתן נמשכה גם הרבה אחר כך. ההרצאה הקרובה בסדרת ההרצאות של האנסמבל הקולי הישראלי תוקדש הפעם לאחותה הדתית של האופרה, האורטוריה—סיפור המוגש בידי מקהלה, תזמורת וסולנים, ללא תלבושות ותפאורה. מ”יפתח” של קריסימי, דרך האורטוריות של הנדל והיידן ועד “המלך דוד” של הונגר השוויצרי, יובל בן עוזר ייקח את המשתתפים למסע בנבכי הז’אנר.
When the term Oratorio is mentioned, immediately comes to mind the oratorio Messiah by Georg Friedrich Handel (1741). But oratorios were written long before and continued to be written long after. The upcoming lecture in the Israeli Vocal Ensemble lecture series will be dedicated to the opera’s religious sister, the Oratorio — a story presented by a choir, orchestra and soloists, without costumes and scenery. From Carissimi ‘s Jephte, through Handel’s and Haydn‘s oratorios to King David by Swiss composer Honegger, Yuval Benozer takes the participants on a journey into the depths of the genre.