ג' פ. הנדל: האורטוריה יהודה המכבי

האנסמבל הקולי הישראלי
מנצח יובל בן עוזר
התזמורת הסימפונית ירושלים
סולנים דניאלה סקורקה, סופרן; אלון הררי, אלט; רון זילברשטיין, טנור; עודד רייך, בס
קריין אלון נוימן

משך הקונצרט: 01:27:50 שעות.

הקונצרט התקיים ב-2.1.20 במוזיאון תל אביב לאמנות.

האורטוריה “יהודה מכבי” בנויה משלושה חלקים:

החלק הראשון נפתח בתיאור מותו של מתתיהו ואבל העם על מות מנהיגו (קטע מקהלת מספד אופיינית ויפהפייה). בנו שמעון מעודד את אמונת העם וקורא להם לקחת נשק לידיהם, בעוד יהודה אחיו מקבל עליו את תפקיד המנהיג ומעודד את בני עמו בהרהורי חירות וניצחון בכוח האמונה באל.

בחלק השני של האורטוריה, בני ישראל נוחלים ניצחון. אך כשנודע להם שמפקד הסלאוקים גורגיאס מכין את צבאו לפעולת נקם, הופכת צהלת האנשים לפחד וייאוש (Ah! wretched Israel) ויהודה מפיח שוב רוח לחימה וגבורה באנשים ודורש להרוס את מזבחות הכופרים ולהתנגד לדת הכוזבת (האריה המפורסמת ביותר Sound an alarm).

בחלק השלישי והאחרון, היהודים נוחלים ניצחון ומתקבלים במצעד חגיגי, והעם חוגג את בוא השלום המיוחל באחד הדואטים היפים “הו שלום נפלא” (O lovely peace).

דבר המנהל האמנותי

“את האורטוריה ‘יהודה המכבי’ “גיליתי” בעת לימודי בבית הספר למוסיקה של אוניברסיטת אינדיאנה. רצוני לנצח בקונצרט התואר על מוסיקה שיהיה בה אלמנט ישראלי, כלשהו הביא אותי לבחור בסיפור המכבים. שעות של התעמקות בתווים הביאו אותי להתאהב ביצירה ובשילוב שבין עומק לקלילות, בין דרמה לבידור, בקטעי המקהלה היפהפיים ובסיום שבאופן לא שגרתי חוגג דווקא את השלום. 

גם הפעם, כמו אז, בחרתי להוריד את הרצ’יטטיבים ולהחליפם בקטעי קריאה מקבילים ולקצר חלק מהקטעים. בכך נמשכת האורטוריה “רק” שעה וחצי והרצף הדרמטי נשמר. ואני מקווה שגם המאזינים יידבקו באהבתי למוסיקה של הנדל, השזורה באופן מוצלח כל כך בסיפור הקרוב אלינו”.

יובל בן עוזר